Villkor och Bestämmelser

Dessa allmänna villkor är från De Wijnkoelkast och gäller för alla köp som görs genom De Wijnkoelkast.
 

Index

Artikel 1 – Definitioner
Artikel 2 – Företagarens identitet
Artikel 3 – Tillämplighet
Artikel 4 – Erbjudanden
Artikel 5 – Avtalet
Artikel 6 – Ångerrätt
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Artikel 8 – Uteslutning av ångerrätt
Artikel 9 – Priset
Artikel 10 – Leverans och utförande
Artikel 11 – Varaktighet transaktioner: varaktighet, annullering och förlängning
Artikel 12 – Betalning
Artikel 13 – Klagomålsförfarande
Artikel 14 – Tvister
Artikel 15 – Ytterligare eller avvikande bestämmelser
 

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor gäller följande definitioner:

1. Betänketid: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;

2. Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller verksamhet och som ingår ett distansavtal med företagaren;

3. Dag: kalenderdag;

4. Varaktighetstransaktion: ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden;

5. Hållbar databärare: alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligen riktad till honom på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.

6. Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att avsäga sig distansavtalet inom ångerfristen;

7. Modellblankett: modellformuläret för ångerrätt som företagaren ställer till förfogande som en konsument kan fylla i när denne vill utnyttja sin ångerrätt.

8. Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;

9. Distansavtal: ett avtal där det, inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med avtalets ingående, exklusivt används en eller flera tekniker för distans. kommunikation;

10. Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att sluta avtal, utan att konsument och företagare träffas samtidigt i samma rum.

11. Allmänna villkor: de nuvarande allmänna villkoren för företagaren.
 

Artikel 2 – Företagarens identitet

BODEGA43
Winkelcentrum Woensel 153
5625AG Eindhoven
Nederländerna
Tel: +31 40 30 40 000
Email: info@bodega43.com
 

Artikel 3 – Tillämpning

1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för alla distansavtal och beställningar som ingås mellan företagaren och konsumenten.
2. Innan distansavtalet ingås görs texten i dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan ses hos företagaren och de kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på begäran av konsumenten.
3. Om distansavtalet ingås elektroniskt, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten kan lagras på ett enkelt sätt på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt på begäran av konsumenten elektroniskt eller på annat sätt.
4. För det fall specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor gäller andra och tredje styckena i tillämpliga delar och konsumenten kan alltid åberopa den för honom mest förmånliga tillämpliga bestämmelse vid motstridiga allmänna villkor och förhållanden. är.
5. Om vid något tillfälle en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor är helt eller delvis ogiltiga eller förstöra, kommer avtalet och dessa villkor att förbli i kraft för resten och den relevanta bestämmelsen kommer att ersättas av en bestämmelse i ömsesidigt samråd utan dröjsmål av originalet så nära som möjligt.
6. Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor måste bedömas “i andan” i dessa allmänna villkor.
7. Osäkerheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor måste förklaras “i andan” i dessa villkor.
 

Artikel 4 – Erbjudanden

1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller görs förenat med villkor kommer detta uttryckligen att framgå av erbjudandet.

2. Erbjudanden är utan förpliktelser. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudanden.

3. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.

4. Alla bilder och specifikationsuppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller upplösning av avtalet.

5. Bilder som medföljer produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Entreprenören kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

6. Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:
○ priset inklusive skatter;
○ eventuella fraktkostnader;
○ det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;
○ huruvida ångerrätten gäller eller inte;
○ betalningssätt, leverans och utförande av avtalet;
● villkoret för godkännande av erbjudandet, eller villkoret inom vilket företagaren garanterar priset;
● storleken på taxan för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundtaxan för det kommunikationsmedel som används;
● om avtalet kommer att arkiveras efter att det ingåtts, och i så fall hur det kan konsulteras av konsumenten;
● det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, återställa de uppgifter som han lämnat inom ramen för avtalet;
● alla andra språk på vilka avtalet, förutom svenska, kan ingås
● de uppförandekoder som företagaren lyder under och det sätt på vilket konsumenten kan läsa dessa uppförandekoder elektroniskt; och
● distansavtalets minimilängd vid en långsiktig transaktion.
 

Artikel 5 – Avtalet

1. Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet vid tidpunkten för konsumentens godkännande av erbjudandet och uppfyllandet av tillhörande villkor.

2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten lösa upp avtalet.

3. Om avtalet ingås elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra elektronisk överföring av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

4. Företagaren kan informera sig själv – inom rättsliga ramar – om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, samt om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grundval av denna utredning har goda skäl att inte ingå avtalet har han rätt att avslå en beställning eller begäran med motiverade skäl, eller att förena särskilda villkor för utförandet.

5. Företagaren kommer att skicka följande information till konsumenten med produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:

6. besöksadressen för företagarens etablering dit konsumenten kan gå med klagomål;

7. de villkor under vilka och det sätt på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om uteslutning av ångerrätten;

8. informationen om garantier och befintlig service efter försäljning;

9. informationen som ingår i artikel 4.3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har lämnat denna information till konsumenten innan avtalet ingicks;

10. kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är tillsvidare.

11. Vid en långsiktig transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.

12. Varje avtal ingås under suspensiva villkor för tillräcklig tillgång på de berörda produkterna.
 

Artikel 6 – Ångerrätt

Vid leverans av produkter:

1. Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att lösa avtalet utan att ange skäl under 14 dagar. Denna betänketid börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats företagaren.

2. Under ångerfristen kommer konsumenten att hantera produkten och förpackningen varsamt. Hen kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning det är nödvändigt för att bedöma om hen vill behålla produkten. Om hen utnyttjar sin ångerrätt kommer hen att returnera produkten med alla medföljande tillbehör och – om det är rimligt möjligt – i originalskick och förpackning till företagaren, i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från företagaren.

3. Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är hen skyldig att göra detta till företagaren inom 14 dagar från mottagandet av produkten. Du kan lämna tillbaka din vinkyl eller vinkylskåp upp till 60 dagar efter köpet. Konsumenten ska bevisa att den levererade varan har returnerats i tid, till exempel genom leveransbevis.

4. Om kunden efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3 inte har angett att hen vill utnyttja sin ångerrätt resp. inte har returnerat produkten till företagaren är köpet ett faktum.

När du tillhandahåller tjänster:

1. Vid tillhandahållande av tjänster har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl i minst 14 dagar, med början på avtalets ingående.

2. För att utnyttja sin ångerrätt kommer konsumenten att följa de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahålls av företagaren med erbjudandet och/eller senast vid leverans.
 

Artikel 7 – Kostnader vid återkallelse

1. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt kommer högst returkostnaderna att stå för hens räkning.
2. Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företagaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter ångerrätt. Detta är under förutsättning att produkten redan har mottagits tillbaka av webbåterförsäljaren eller att avgörande bevis på fullständig retur kan lämnas in. Återbetalning kommer att ske via samma betalningsmetod som konsumenten använder om inte konsumenten uttryckligen ger tillstånd till en annan betalningsmetod.
3. Vid skada på produkten på grund av vårdslös hantering av konsumenten är konsumenten ansvarig för eventuell värdeförlust på produkten.
4. Konsumenten kan inte hållas ansvarig för värdeminskning på produkten om företagaren inte har lämnat all lagstadgad information om ångerrätten, detta måste ske innan köpeavtalet ingås.
 

Artikel 8 – Uteslutningsrätt till ångerrätt

1. Företagaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter enligt beskrivningen i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren har angett detta tydligt i erbjudandet, åtminstone i tid för att avtalet ingås.

2. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:
3. som har fastställts av företagaren i enlighet med konsumentens specifikationer;

4. som är tydligt personliga till sin natur;

5. som till sin natur inte kan återlämnas;

6. som kan förstöra eller åldras snabbt;

7. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har något inflytande över;

8. för lösa tidningar och tidskrifter;

9. för ljud- och bildinspelningar och datorprogram som konsumenten har brutit förseglingen av.

10. för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

11. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:

12. relaterade till boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;

13. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;

14. rörande vadslagning och lotterier.
 

Artikel 9 – Priset

1. Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, förutom prisändringar till följd av förändringar i momssatser.

2. Till skillnad från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte har inflytande över, med rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och att eventuella angivna priser är riktpriser framgår av erbjudandet.

3. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.

4. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har föreskrivit detta och:

5. de är resultatet av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser; eller

6. konsumenten har rätt att häva avtalet med verkan från och med den dag då prishöjningen träder i kraft.

7. De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.

8. Alla priser är med reservation för tryck- och tryckfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och sättningsfel är företagaren inte skyldig att leverera varan enligt felaktigt pris.
 

Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

1. Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt de lagstadgade bestämmelser och/eller användbarhet som finns vid datumet för avtalets ingående. eller statliga föreskrifter. Om överenskommet garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.

2. En garanti som tillhandahålls av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot företagaren med stöd av avtalet.
3. Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen till företagaren inom 4 veckor efter leverans. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nyskick.
4. Företagarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Företagaren ansvarar dock aldrig för produktens slutliga lämplighet för varje enskild applikation av konsumenten, och inte heller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.
5. Garantin gäller inte om:
● Konsumenten har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna själv eller låtit reparera och/eller bearbeta dem av tredje part;
● De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller i strid med företagarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
● Bristen är helt eller delvis en följd av föreskrifter som regeringen har gjort eller kommer att göra med hänsyn till arten eller kvaliteten på de material som används.
● Konsumenten har ett möte med en servicetekniker och konsumenten är inte närvarande inom det avtalade tidsfönstret och/eller serviceteknikern kan inte bedöma om garantianspråket är berättigat utan egen förskyllan. I så fall kommer de normala servicekostnaderna att debiteras konsumenten.
 

Artikel 11 – Leverans och utförande

1. Företagaren kommer att iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av order på produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.

2. Leveransort är den adress som konsumenten har meddelat företaget.

3. Med iakttagande av vad som anges i punkt 4 i denna artikel kommer företaget att utföra accepterade beställningar skyndsamt, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan eller endast delvis verkställas, meddelas konsumenten detta senast 30 dagar efter att han har lagt beställningen. Konsumenten har i så fall rätt att utan kostnad lösa upp avtalet. Konsumenten har inte rätt till ersättning.

4. Alla leveranstider är vägledande. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från några angivna villkor. Överskridande av villkor berättigar inte konsumenten till ersättning.

5. Vid upplösning i enlighet med punkt 3 i denna artikel kommer företagaren att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter upplösningen.

6. Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företagaren att göra allt för att göra en ersättningsvara tillgänglig. Senast vid leverans kommer det att på ett tydligt och begripligt sätt anges att en ersättningsvara levereras. För ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt står för företagarens räkning.

7. Risken för skada och/eller förlust av produkter åligger företagaren fram till leveranstillfället till konsumenten eller en i förväg utsedd representant och tillkännagiven för företagaren, om inte annat uttryckligen överenskommits.
 

Artikel 12 – Varaktighet transaktioner: varaktighet, annullering och förlängning

Annullering:

1. Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid om högst en månad.

2. Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst mot utgången av bindningstiden, med iakttagande av överenskomna avbeställningsregler och en uppsägningstid om minst en månad.

3. Konsumenten kan ingå de avtal som avses i föregående stycken:
● avbryta när som helst och är inte begränsade till avbokning vid någon viss tidpunkt eller period;
● åtminstone avbryta på samma sätt som de ingått av hen
● alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren bestämt för sig själv.

4. Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd tid.

5. I motsats till föregående stycke får ett avtal som har ingåtts för viss tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av dagsnyheter samt veckotidningar och tidskrifter tyst förlängas med en viss tid om högst tre månader, om konsumenten motsätter sig detta förlängda avtal kan säga upp förlängningens utgång med en uppsägningstid om högst en månad.

6. Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp sig med en uppsägningstid om högst en månad och en uppsägningstid om högst tre månader om avtalet sträcker sig till ordinarie, men mindre än en gång i månaden, leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter.

7. Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsprenumeration) fortsätter inte underförstått och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.

8. Om ett avtal har en löptid på mer än ett år kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid om högst en månad, om inte skälighet och skälighet motsätter sig att hävning sker före utgången av den avtalade löptiden.
 

Artikel 13 – Betalning

1. Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter betänketidens början enligt artikel 6 punkt 1. Vid avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period efter det att konsumenten har fått bekräftelsen på avtalet.

2. Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i de betalningsuppgifter som tillhandahålls eller uppges till företagaren.

3. Vid utebliven betalning från konsumentens sida har företagaren rätt att, med förbehåll för lagliga begränsningar, debitera de rimliga kostnader som konsumenten har meddelats i förväg.
 

Artikel 14 – Klagomålsförfarande

1. Företagaren har ett tillräckligt publicerat reklamationsförfarande och hanterar reklamationer i enlighet med detta klagomålsförfarande.

2. Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas fullständigt och tydligt beskrivna till företagaren inom 7 dagar, efter att konsumenten har upptäckt bristerna.

3. Klagomål som lämnas in till företagaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål kräver en överskådlig längre handläggningstid svarar företagaren inom 14 dagars tid med ett mottagningsbesked och en indikation när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.

4. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.
5. Vid reklamationer ska en konsument först vända sig till företagaren. Om det inte finns någon lösning för tvisten att hitta i ömsesidigt samråd, är det möjligt att registrera klagomål via den europeiska ODR-plattformen (http://ec.europa.eu/odr).

6. Ett klagomål upphäver inte företagarens skyldigheter, om inte företagaren skriftligen anger annat.

7. Om ett klagomål visar sig vara välgrundat av företagaren, kommer företagaren, efter eget gottfinnande, att byta ut eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.
 

Artikel 15 – Tvister

1. Endast svensk lag gäller för avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller. Även om konsumenten bor utomlands.

2. Wiens försäljningskonvention gäller inte.
 

Artikel 16 – Ytterligare eller andra bestämmelser

Ytterligare bestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och ska antecknas skriftligen eller på ett sådant sätt att de kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare.

Copyright 2024 © Vinkylshop